Vijf vrachtwagens, dertien trailers, klanten en opdrachten die variëren van het vervoeren van beursmateriaal, machines voor verpakkingen tot aan verhuizingen. Daarnaast bieden we inmiddels ook opslag aan voor onze klanten. Ik zat midden in mijn kappersopleiding toen mijn vader vroeg of ik de administratie wilde verzorgen voor het bedrijf. Dat was eigenlijk best grappig want uit mijn beroepskeuzetest rolde toen der tijd ‘transport’.
Inmiddels werk ik nu +/- 11 jaar in het bedrijf van mijn vader en broer. Ik heb besloten zelf ook een chauffeursopleiding te gaan volgen. Wanneer ik mijn CE rijbewijs heb is dat van een grote waarde voor ons alle drie. Op deze manier kan ik namelijk bijspringen wanneer het nodig is. Vaak vervoeren we in de weekenden beursmaterialen. Dat is best een grote logistieke klus waarbij ik graag wil helpen.
Blijkbaar zit transport in ons DNA. Mijn opa en oma hadden ook een transportbedrijf en hebben hun bedrijf altijd met heel veel plezier gerund. We zijn een warm en klein familiebedrijf. De oude eigenaar, George, komt zelfs af en toe nog langs voor een bak koffie. We kletsen dan bij en praten over hoe het vroeger was. Op zijn manier is hij nog steeds betrokken bij wat ooit zijn eigen transportbedrijf was. Dat is mooi om te zien.
Mijn leven is op dit moment best druk. Zo heb ik net een huis gekocht en ben ik nauw betrokken bij de groei van ons bedrijf. We hebben het op dit moment heel druk en het bedrijf groeit boven verwachting.
Samen met Steven en Sonja van Brünen Bedrijfsopleidingen hebben we gekeken naar mijn beschikbaarheid. Ik wil graag mijn CE rijbewijs halen maar niet ten koste van mijn spaarzame vrije tijd. Gelukkig konden we samen een manier vinden waardoor ik op een rustige manier eerst mijn theorie opleiding kan volgen en daarna kan beginnen met de praktijkopleiding. Gelukkig kan alles in mijn eigen tempo. Mijn omgeving vind het stoer dat ik deze opleiding ga volgen en zelf heb ik er enorm veel zin in.
“'Sonja en Steven zijn heel helder in hun communicatie, houden van korte lijnen, tonen zelf initiatief op het moment dat er iets geregeld moet worden en ik kan altijd met vragen bij ze terecht. Ik vind het spannend en zie ernaar uit om zelf te rijden'.”Sonja Uiterwijk
Dat er kritiek is dat het beroep vrachtwagenchauffeur niet geschikt zou zijn voor vrouwen begint steeds meer af te zwakken en dat is een hele positieve ontwikkeling. Door de modernisering van vrachtwagens en trailers is het werk al een lange tijd niet zo zwaar en arbeidsintensief als vroeger.Ook is zwaar tilwerk niet meer nodig. Dit wordt vaak uit handen genomen door een vorkheftruck.
Ook het maken van veel uren en werken op onregelmatige tijden klopt niet altijd meer. Daarnaast is het volledig geaccepteerd dat vrouwen kiezen voor dit beroep. Onlangs was ik te gast op de banenbeurs van Werkplein Twente. Brünen Professional mocht daar uitleggen wat een C of een CE opleiding precies inhoudt.
Van een aantal vrouwen kreeg ik de opmerking ‘ach dat is toch niets voor mij?!’ Het zou namelijk enorm zwaar en vies werk zijn. Natuurlijk zijn er voorbeelden waarbij het werk wel zwaar of vies is maar dit zijn extreme voorbeelden en hierin kun je niet generaliseren. Er zijn genoeg transportbedrijven welke lokaal opereren en hier zijn onregelmatige tijden bijvoorbeeld niet aan de orde.
Ik ben enorm trots op Lizz en ik hoop dat ze een voorbeeld is voor vele andere vrouwen die interesse hebben in dit beroep of er zelfs nooit aan gedacht hebben. Er zijn namelijk genoeg omscholingsmogelijkheden welke ook financieel worden ondersteund door de overheid en gemeentes. Denk hierbij aan het Twents fonds voor Vakmanschap.
Mijn collega en ik zijn dagelijks bezig met omscholingstrajecten en hebben daar inmiddels veel ervaring mee. Ik hoop dat het verhaal van Lizz een aantal aannames en overtuigingen kan weghalen bij een grote groep mensen en wens haar enorm veel succes!
Wil je meer weten naar aanleiding van deze blog? Mail ons op [email protected]
Meer weten over subsidiemogelijkheden? https://www.twentsfondsvoorvakmanschap.nl/